جهان

پارلمان اروپا خواستار تجدید فوری ارزیابی رژیم تجاری اروپا و پاکستان شد !

آسواکا نیوز(پنجشنبه/۱۸سنبله/۱۴۰۰): پارلمان اروپا در ماه اپریل سال جاری خواستار “تجدید فوری ارزیابی رژیم تجاری اروپا و پاکستان” با صداهای خواستار خروج موقت حالت GSP+ شد که در جنوری سال 2014 مشروط به موافقت پاکستان برای اجرای 27 کنوانسیون شناخته شده بین المللی ایجاد شده بود.

این وضعیت به محصولات اجازه میدهد که بدون تعرفه واردات از کشور های در حال توسعه وارد مارکیت یا بازارهای اروپا شود. در نتیجه صادرات پاکستان به اتحادیه اروپا از 4.538 میلیارد یورو به 7.492 میلیارد یورو افزایش یافت؛افزایش 65 درصدی.

اروپا در حال حاضر دومین شریک تجاری مهم پاکستان است که 14.3% درصد از مجموع تجارت پاکستان در سال 2020 را شامل می شود و 28 درصد مجموع صادرات پاکستان را که عمدتا شامل منسوجات و پوشاک است را جذب میکند.

بااین حال، سومین ارزیابی دوساله GSP اروپا که در سال 2020 منتشر شد، خاطر نشان کرد که پاکستان نتوانسته است تا در حفاظت از حقوق بشر به ویژه در رابطه به قوانین جنجالی (بحث برانگیز) توهین به مقدسات این کشور رشد چشم گیری داشته باشد، متهمان به توهین به مقدسات شامل حبس فوری می شوند، و ضمانت اکثر متهمان رد میشود اکثر آنها حتی در صورت برائت یا آزادی از زندان، به قتل رسیده اند.

پاکستان همچنین مجازات اعدام را وضع نموده است، که در صورت توهین به محمد یا هر پیامبری دیگر الزامی است.

در اوایل سال جاری یک پسر هشت سال تحت قوانین متهم شد.

همچنان عمر واریچ معاون آسیای جنوبی در عفو بین الملل با ابراز نگرانی از قوانین سختگیرانه در پاکستان میگوید: “مبارزه برای حقوق بشر در پاکستان در شرایطی که مسئولین و مقامات به ناپدید ساختن اجباری مردم، سانسور روزنامه نگاران، سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز و اعمال سرکوب از طریق قوانین سختگیرانه ادامه میدهند، خیلی دشوار شده است.”

در این نشست  از ارتباط پاکستان با طالبان نیز یاد شده است: با اینکه پاکستان قبلاً به اسامه بن لادن، رئیس تروریست های بین المللی پناه داده بود، و از طالبان حمایت میکند و اعلام میکند که این گروه را به عنوان دولت قانونی افغانستان به رسمیت می شناسد، وضعیت GSP+ این کشورنیز زیر سوال میرود.

هم چنان نیلام ارشاد شیخ، رهبر PTI حاکم پاکستان هفته گذشته گفت: “طالبان گفته است که با ما هستند و در آزادسازی کشمیر به ما کمک خواهند کرد”، این نشان می دهد که این گروه درگیر نبردهای جاری در آنجا خواهد شد.

حزب PTI درسال 1996 توسط عمران خان، نخست وزیر پاکستان که مانند ملا محمد عمر، بنیانگذار طالبان، پشتون است، تاسیس شد.

تقریباً تمام پست های رهبری در این گروه، که به طور سنتی توسط نیروهای پاکستانی تأمین مالی و مسلح شده بودند، توسط پشتون ها اشغال شده است، که برای آنها اسلام اهمیت کمتری نسبت به ملیت گرایی پشتون برخوردار است.

منبع: EUtoday

مقالات مرتبط

جواب دهید

Back to top button