افغانستان

افغانستان در سال ۲۰۲۱ تحولات کلانی را شاهد بود؛ آیا سال ۲۰۲۲ میلادی سال صلح و قطع جنگ به افغانان رقم خواهد خورد!

آسواکانیوز(شنبه/۱۱جدی/۱۴۰۰): تحول کلان در افغانستان در سال ۲۰۲۱ میلادی فروپاشی نظام جمهوری و دوباره به قدرت رسیدن ط‌البان در افغانستان به شمار می‌آید.

هم‌زمان با این‌که حکومت پیشین در افغانستان از هم‌پاشید، هزاران تن از شهروندان افغان خود را به فرودگاه بین‌المللی کابل رساندند و شماری حتی بدون در جریان گذاشتن خانواده های شان یا این‌که به مسیر شان به کجا منتهی خواهد شد، کشور شان را با پرواز های اضطراری ترک کردند.

شماری از بهر تهدیدات امنیتی بر جان شان کشور را ترک کردند، شماری هم به دلیل ترس از فقر اقتصادی، هم‌چنان شماری از افغان ها به این فکر بودند که باز هم افغانستان در یک درگیری کلان ویران کننده‌ مانند سال های ۱۹۹۵ الی ۲۰۰۱ میلادی روبه‌رو خواهند شد، با وطن شان وداع کردند.

در کنار این تحول کلان سیاسی-نظامی افغانستان در جریان سال ۲۰۲۱ میلادی شاهد درگیری های بی‌پیشینه میان ط‌البان و نیروهای نظامی پیشین بود، که روزانه ده ها تن از نظامیان و ط‌البان در دو طرف دیگری کشته می‌شدند. همان‌گونه که رییس ستاد ارتش نظام پیشین افغانستان یک روز قبل گفت: از اول جولای الی ۱۵ آگست در سال ۲۰۲۱ میلادی چهار هزار تن از نظامیان در جنگ با ط‌البان کشته و یک هزار دیگر آنان نیز ناپدید شدند.

هم‌چنان در این سال که قرار بود قدرت در افغانستان به گونه مسالمت‌آمیز و ایجاد صلح در کشور به نتیجه‌ی مطلوب برسد، نرسید و به یک‌باره‌گی برنامه‌ های از قبل ریخته شده به هم خوردند و همه‌ چیز بر عکس شد.

ام‌روز شنبه ۱۱ ماه جدی سال ۱۴۰۰ خورشیدی مصادف است به ۲۰۲۲/۱/۱ میلادی، از این روز غیرمسلمانان به عنوان روز عید تجلیل می‌کنند و در شهر های کوچک و بزرگ دنیا جشنی به نام کریسمس بر پا می‌شود؛ اما این روزها در افغانستان نه عیدی دارند و نه بهانه‌ی برای برپایی جشن.

هزاران تن از شهروندان افغان در رسانه‌های اجتماعی سال ۲۰۲۲ میلادی را تبریک گفته و دعا کرده‌اند که این سال برای افغان ها سال خوب و سال صلح پایدار باشد؛ تا مردم درد دیده‌ای افغانستان از رنج ها و ویرانی های خورد و کلان در بخش های مختلف رهایی پیدا کنند.

گذر زمان روشن می‌کند که سال ۲۰۲۲ میلادی برای جهان و افغان های درد دیده چگونه یک سال رقم خواهد خورد، آیا افغانستان به صلح پایدار می‌رسد یا این که باز هم این کشور یک روی سکه‌ی دیگر از درگیری های خونین را شاهد خواهد بود.

روشن نیست که در این سال که زنان و دختران افغان در ۲۰ سال پیشین تلاش کردند تا تحصیل کنند و در بیرون از خانه برای شان کار مهیا شود، سال خوبی رقم می‌خورد یا این که مانند سال های رژیم گذشته ط‌البان باز هم خانه نشین می‌شوند.

مقالات مرتبط

جواب دهید

Back to top button