آموزشافغانستان

منع تحصیل دختران از سوی ط‌البان؛ شماری از استادان دانشگا استعفا دادند!

آسواکانیوز(چهارشنبه/۲۹قوس/۱۴۰۱): به دنبال مسدود شدن دانشگاه‌ها به روی دختران از سوی حکومت سرپرست ط‌البان، شماری از استادان دانشگاه استعفا خود را اعلام کرده‌اند.

وزارت تحصیلات عالی ط‌البان روز گذشته در یک مکتوب رسمی حضور زنان و دختران به دانشگاه‌ها را به تعلیق درآورد. به دنبال این تصمیم شماری از استادان دانشگاه در ولایت‌های مختلف افغانستان از ادامه تدریس دست برداشته و گفته اند که تا زمان بازگشایی دانشگاه به روی دختران آنان به کار ادامه نخواهند داد.

از این میان، عبیدالله وردک، استاد دانشکده ریاضیات دانشگاه کابل که سند دوکترا دارد و حدود ۱۰ سال در این دانشگاه تدریس کرده است، استعفا خود را مبنی بر تصمیم وزارت تحصیلات اعلام کرده است.

دوکتور ذکریا شینوزی، استاد دانشگاه پولی تخنیک نیز در اعتراض به بسته شدن دانشگاه‌ها به روی دختران از سمت آموزگاری کنار رفته است.

آقای ذکریا در صفحه‌ای فیسبوکش نوشته است« بنا به تصمیم اخیر وزارت تحصیلات و به رسم اعتراض استعفا خود را به مقام وزارت پیشکش می‌کنم.»

در همین حال، مختار مدبر، استاد آموزشگاه کاج در صفحه‌ای فیسبوک خود نوشته است که تا زمان برگشت دختران به دانشگاه‌ها او از سمت آموزگاری کنار می‌رود.

گفتنی است که جمشید رسا که در چندین آموزشگاه شهر کابل تدریس می‌کند افزوده است که تا اطلاع بعدی به تدریس ادامه نمی‌دهد.

این استادان پس از تصمیم وزارت تحصیلات مبنی بر منع دختران از حضور در دانشگاه و محروم ساختن از آموزش، به رسم اعتراض استعفا دادند.

منع شدن دختران از دانشگاه‌ها واکنش‌های جدی داخلی و خارجی را در پی داشته است.

اما مقام‌های طالبان تا اکنون خاموشی اختیار کرده و در این مورد بیشتر توضحات نداده اند.

مقالات مرتبط

جواب دهید

Back to top button