افغانستان

روزانه در جنوب افغانستان در۵۰۰ کارخانه در حدود سه‌هزار کیلوگرام شیشه تولید می‌شود!

آسواکانیوز(یک‌شنبه/۲۱قوس/۱۴۰۰): بر اساس گزارشی که ام‌روز یک‌شنبه ۲۱ قوس بی‌بی‌سی منتشر کرده، پس از تسلط ط‌البان در افغانستان برای تولید کننده‌گان مواد‌مخدر زمینه بیشتر آزاد شده و روزانه در حدود سه هزار شیشه در جنوب افغانستان در ۵۰۰ کارخانه موادمخدر تولید می شود.

در این گزارش آمده که شماری از قاچاق‌بران موادمخدر به این رسانه گفته‌اند که اگر ط‌البان اراده‌ی برای ممنوع کردن کشت و تولید موادمخدر در افغانستان داشته باشند، آن تحقق پیدا خواد کرد.

کشاورزان گفته‌اند که موادمخدر راه‌ درآمد خوب اقتصادی است و کشت آن از سوی ط‌البان در صورتی ممنوع خواهد شد که جامعه جهانی به افغانستان کمک کند.

تولید کننده‌گان موادمخدر اکنون شیشه را با گیاه افدرا تقویت می‌کنند و آنان می‌افزایند که ط‌البان در گذشته از گیاه افدرا مالیه می‌گرفتند؛ اما اکنون آن را به کلی ممنوع اعلام کرده‌اند و ممنوع کردن این گیاه توسط ط‌البان حالا نرخ عمده موادمخدر از نوع شیشه را به دو برابر افزایش داده است.

با این حال، آنان تصریح کرده‌اند که انبار پر از این گیاه برای تولیدات بعدی‌شان دارند و انبارشان تا جون ۲۰۲۲ برای تولید کفایت می‌کند.

بربنیاد گزارش ها ارزش یک کیلوگرام هیرویین افغانستان برای صادرات ۱ هزار و ۱۹۰ دالر آمریکایی برآورد شده است.

با این حال یک قاچاق‌بر پیشین موادمخدر در بریتانیا به این رسانه گفته است که پس از این‌که یک کیلوگرام هیرویین به آن کشور می‌رسد، ارزش آن به ۶۶ هزار دالر می‌رسد.

اکنون آمار ها نشان می‌دهد که تریاک افغانستان ۸۰ درصد تریاک جهان را تشکیل می‌دهد و اکنون که ط‌البان در افغانستان به قدرت رسیده‌ادند، این مواد در حال رونق قرار دارد.

از سوی هم بلال کریمی، معاون سخنگوی ط‌البان می‌گوید، که ریشه کن کردن موادمخدر به افغانستان جامعه جهانی سودمند است و به این دلیل جامعه جهانی باید به افغانستان در این راستا کمک کند.

مقالات مرتبط

جواب دهید

Back to top button