افغانستاناقتصاد

وزیرخارجه آمریکا: واشنگتن برنامه جدیدی در باب حمایت از زنان و دختران افغانستان راه اندازی می‌کند!

آسواکانیوز(چهارشنبه/۳۰سنبله/۱۴۰۱): آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که واشنگتن برنامه جدیدی را در باب حمایت از زنان و دختران افغانستان پیش خواهد گرفت. او این مورد را در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل روز ۲۹سنبله ابراز کرده است.

این نشست که روز گذشته در نیویارک با عنوان «اتحاد تقویت اقتصادی زنان افغانستان» برگزار شده بود. آقای بلینکن گفته است که آمریکا در تبانی با متحدان و شرکای خود از راه دیپلماسی زنان و دختران افغانستان را در بخش‌های مختلف کمک می‌کنند و از ط‌البان می‌خواهند که آنان احترام بگزارند.

در اعلامیه وزارت خارجه آمریکا در باره جزییات این نشست آمده که اتحاد تقویت اقتصادی زنان افغان مشارکت جدیدی میان سکتور خصوصی و عامه است که میان وزارت خارجه آمریکا و دانشگاه بوستون ایجاد شده است.  اعلامیه می‌افزاید که هدف ایجاد این اتحاد، تسریع تجارت،‌ فعالیت‌های بشردوستانه،‌ تعهدات جامعه مدنی برای پیشرفت تجارت پیشه‌گان خصوصی زنان افغان، اشتغالزایی و ایجاد فرصت‌های آموزشی در افغانستان است.

وزیر خارجه آمریکا گفته است که اتحاد تقویت اقتصادی زنان افغان با ابتکاری که دارد در پنج سال آینده در حدود یک میلیون زن در افغانستان را در بخش‌های مختلف به شمول سکتور خصوصی و جامعه مدنی آموزش و حمایت خواهد کرد. او گفته است که این برنامه زمان‌بر است.

او می‌گوید که در حال حاضر ط‌البان در افغانستان شرایط و محدودیت های شدیدی را بر زنان وضع کرده‌اند که این کار اقتصاد افغانستان را ضربه زده است. آقای بلینکن می‌افزاید که در صورتی که ط‌البان به زنان افغان اجازه کار را می‌دادند، زنان یک میلیارد دالر به اقتصاد افغانستان کمک می‌کردند.

مقالات مرتبط

جواب دهید

Back to top button