افغانستانهنر و فرهنگ

مجاهد: حکومت ط‌‌البان مانع برگزاری جشن نوروز نمی‌شود؛ اما رسماً از آن تجلیل نخواهد کرد!

آسواکانیوز(یک‌شنبه/۲۹حوت/۱۴۰۰): ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست می‌گوید، حکومت ط‌البان مانع برگزاری جشن نوروز از سوی شهروندان افغانستان نمی‌شود؛ اما رسماً از این روز نیز تجلیل نخواهد کرد.

هر چندی که حکومت سرپرست جشن نوروز را رسماً منع اعلام نکرده، ولی قبل از این مسوولان وزارت امر به معروف و نهی از منکر تجلیل از نوروز را غیر اسلامی خوانده بود.

شماری از باشنده‌گان شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ از دولت‌ خواسته‌اند که جشن نوروز را مانند سال‌های قبل در این شهر برگزار کند. همه ساله در جشن نوروز مزار شریف گواه بازدید‌ کننده‌های زیادی از ولایت‌های مختلف افغانستان می‌باشد.

در جریان دو دهه گذشته جشن‌های نوروزی در بلخ به گونه متفاوت و با شکوه برگزار می‌شد و روز نوروز نیز از سوی دولت پیشین افغانستان رخصتی عمومی اعلام می‌گردید.

هر ساله صبح نو روز، نخستین روز‌ سال جدید خورشیدی و با برافراشتن پرچمی موسوم به جهنده بالا در صحن مسجد کبود، منسوب به حضرت علی رض خلیفه‌ چهارم صدر اسلام با اشتراک هزارن شهروند افغان و مقام‌های حکومتی آغاز می‌شود.

در جریان دو سال گذشته گسترش ویروس کرونا مانند سایر بخش‌ها سایه خود را نیز بر جشن نوروز افکنده بود و مانع برگزاری این جشن شده بود؛ اما امسال نیز تا کنون آماده‌گی های لازمی برای جشن نوروز در مزارشریف گرفته نشده است.

فردا دوشنبه روز اول سال ۱۴۰۱ خورشیدی دیده می‌شود که آیا این روز جشن گرفته خواهد شد یا که رنگ و بوی خود را دست می‌دهد.

مقالات مرتبط

جواب دهید

Back to top button