هنر و فرهنگ

شماری از آواز خوانان مشهور کشور حمایت شان را از جبهه مقاومت به رهبری احمد مسعود اعلام کردند!

آسواکا نیوز(یک شنبه/۱۴سبنله/۱۴۰۰): فرهاد دریا، وحید قاسمی و تواب آرش در صفحات رسمی فیسبوک شان با انتشار عکس از احمد مسعود و نیروهای جبهه مقاومت در پنجشیر از آن ها حمایت خود را اعلام کرده و همچنان از امارت اسلامی خواسته اند که باید با این جبهه صلح کند.

پاره ای از متن های این آواز خوانان سرشناس افغانستان را در این خبر درج کرده ایم:

فرهاد دریا با عنوان -نگذاریم جنگی دیگر در بگیرد- نگاشته: «اکنون که نیروهای خارجی تا آخرین سرباز، افغانستان را ترک کرده‌اند، لازم است تا به خواسته‌های برحق ملیون‌ها شهروند دردمند گوش نهاده شود. ملیون‌های که تفنگ و جبهه ندارند و به اصطلاح پشت شان خالیست، از ترس مقابل شدن با تفنگ‌داران جدید، صدای خواسته‌های برحق خود را در سینه حبس کرده اند. در مقابل، جبهه‌ی مقاومت در پنجشیر – که تفنگ و جبهه دارند – خواسته‌های خود و مردم را بلند و به جهر بیان می‌کنند.»

فرهاد دریا خواست های جبهه مقاومت در پنجشیر را معقول خوانده است: «خواسته‌های مقاومت – طوری که خودشان ادعا می‌کنند – دست‌یابی به یک نظام همه شمول با پایه‌های مردمی است؛ چیزی که آرزوی ملیون‌ها شهروند بی‌تفنگ و بی‌جبهه‌ از سراسر افغانستان هم است. اعضای برجسته‌ی مقاومت، می‌گویند علاقه‌ی به اشتراک در قدرت و نشستن بر کرسی قدرت و مقام ندارند – که امیدواریم واقعن چنین باشد. و اگر چنین باشد، این خبر می‌تواند برای مردم و نظام جدید، خبری خوش باشد.»

این آواز خوان کشور گفته است هیچ گاهی نمی توان با میله تفنگ حکومت کرد: «تاریخ نشان‌داده که هیچ حکومتی از میله‌ی تفنگ بقا نداشته است. بهترین راه حل برای گذشتن موفقانه از این معضل بزرگ آن است که اول یک حکومت همه‌شمول بر اساس اراده‌ی مردم افغانستان تشکیل شود. آن‌گاه خواهید دید نه تنها پنجشیر، بلکه تمام وطن به نیت آبادی و بازسازی، به یکدیگر خواهند پیوست.»

وحید قاسمی، آواز خوان پرطرف دار نیز در افغانستان با به اشتراک گذاشتن نگاره ای از نیروهای جبهه مقاومت از آن ها حمایت خود را اعلام کرده است، او نگاشته : «سرافراز باد جبهه ملی مقاومت افغانستان.»

قاسمی شعری از لاهوتی یکی از شاعران فارسی سرای را در حمایت از جبهه مقاومت به اشتراک گذاشته است:

زنــــدگی آخر سرآيد بـــــــندگی در کار نيست

بنـــــــدگی گر شرط باشد زندگی درکار نيست

باحقارت گر ببارد برسرت بـــــــــــــــاران دُر

آسمان رو گو برو بارندگی در کـــــــار نيست. (لاهوتی)

تواب آرش از شمار آواز خوانان سرشناس کشور نیز به جبهه مقاومت درود فرستاده است و از آنها توصیف و حمایت کرده است.

آرش نگاشته است: درود بر تو مرد بزرگ، رحمت بر شير كه تو خوردي، تو با اين جواني ات مي توانستي در هر كشور كه بخواهي با ايش و نوش زندگي كني، اما تو اين كار را نكردي و در وطنت و در پهلوي وطندارانت مردانه ايستادي، چون خون كه در رگ هايي تو جاري است از يك انسان وطن دوست و يك قهرمان است كه درست مثل تو در سختي و بدبختي مقاومت كرد، همين حالا در پنجشير نه برق است نه تلفون كار ميدهد، خدا با توست احمد عزيز.

این آواز خوان در بخش از نوشته خود گفته است: تمام مردم افغانستان با توست مطمعين باش، قيام ملي بهترين راه آزادي از جهل است و بر خيزيد اي مردم.

جبهه مقاومت در ولایت شرقی افغانستان به رهبر احمد مسعود در برابر طالبان شکل گرفته است و در این جبهه باشنده گان ولایت های دیگر نیز حضور دارند. هم چنان درگیری میان این جبهه و نیروهای طالبان وارد هفتمین روز شده و تلفاتی نیز به دو طرف وارد شده است.

مقالات مرتبط

جواب دهید

Back to top button