آموزشافغانستان

خلیل‌زاد می‌گوید، در صورتی که اشرف غنی فرار نمی‌کرد «امیدی برای تقسیم قدرت با ط‌البان وجود داشت»!

آسواکانیوز(چهارشنبه/۲۶اسد/۱۴۰۱): زلمی خلیل‌زاد، فرستاده پیشین آمریکا برای افغانستان در مصاحبه با «رسانه‌ آکسیوس» می‌گوید، اگر اشرف غنی، رییس جمهوری پیشین از افغانستان فرار نمی‌کرد، امیدی برای تقسیم قدرت با ط‌البان وجود داشت.

آقای خلیل‌زاد در گفت‌وگو با این رسانه افزوده است که تا ۱۵ آگست سال ۲۰۲۱ میلادی امید برای تقسیم قدرت بود و ط‌البان تعهد کرده بودند که وارد کابل نشوند و با شماری از سیاسیون از جمله حامد کرزی دیدار کنند. او می‌گوید، که قدرت به گونه‌ای مسالمت‌آمیز با برگزاری لویه جرگه منتقل می‌شد.

این در حالی است که اشرف غنی ده‌ها بهانه برای ترک افغانستان در یک سال پیسین و توجیه فرار خود در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف ایراد کرده است. آقای غنی پس از فرار گفت که او حتی وقت کافی نداشته که کفش‌های خود را بپوشد و در صورت ماندن در افغانستان از سوی ط‌البان کشته می‌شد.

هم‌چنان آقای غنی خلیل‌زاد مقصر اصلی در سقوط افغانستان به دست ط‌البان و عبدالله‌ عبدالله را مانع تحکیم جمهوریت خوانده است.

فرستاده پیشین آمریکا هم‌چنان در این مصاحبه اشرف غنی را خود اندیش و تاسف‌بار خوانده است. او نیز گفته برای این‌که نتوانستند قبل از وارد شدن ط‌البان به کابل با آنان به یک توافق سیاسی دست یابند، متاسف است.

زلمی خلیل‌زاد نیز به ط‌البان پیام داده که در صورتی که آنان به یک دولت فراگیر تن ندهند، به رسمیت نشاخته نمی‌شوند و تحریم‌ها نیز برطرف نخواهد شد. خلیل‌زاد گفته که آمریکا آماده مذاکره با ط‌البان است؛ اما به شرط این‌که آنان مارک فریکس، زندانی آمریکایی را آزاد و مکتب‌های دخترانه را در افغانستان بازگشایی کنند.

مقالات مرتبط

جواب دهید

Back to top button