افغانستان

اعضای شورای عالی مقاومت از ط‌البان خواست که مشکل‌های کنونی افغانستان را از طریق گفت‌وگو حل کند!

آسواکانیوز(پنج‌شنبه/۲۹ثور/۱۴۰۱): شماری از چهره‌های سیاسی و اعضای دولت پیشین افغانستان در نشستی زیر نام «شورای عالی مقاومت» در اعلامیه‌ای از حکومت ط‌البان خواستند که پای میز مذاکره برگردند و مشکل‌های کنونی افغانستان را ز طریق گفت‌وگو حل کنند. این نشست شب گذشته، ۲۸ثور برای دو روز در انقره، پایتخت ترکیه برگزار شده بود.

 این نشست را عبدالرشید دوستم، معاون رییس جمهوری پیشین افغانستان در شهر انقره در خانه‌اش میزبانی کرده است و اعضای این نشست گفته‌اند که برای ایجاد «شورای عالی مقاومت» از بهر نجات افغانستان میان اعضای نشست توافق صورت گرفته است.

اعضای این نشست که بیشتر سیاست‌گران کهنه‌کار افغانستان به شماری می‌روند، با یک اعلامیه‌ ۷ ماده‌ای افزون بر راه‌حل مسالمت‌آمیز، از مبارزه مسلحانه دربرابر حکومت سرپرست ط‌البان در شماری از ساحات پنجشیر، بغلان، تخار، سمنگان، بدخشان، پروان، کاپیسا و بخش‌های دیگر کشور حمایت شان را اعلام کرده‌اند.

در اعلامیه نیز به کشور‌های اهمسایه افغانستان گفته‌اند که حاکمیت انحصاری و غاصبانه‌ای ط‌البان در افغانستان سبب بحران و بی ثباتی گسترده شده است. و افزوده‌اند که وضعیت موجود در افغانستان به نفع کشور‌های همسایه نخواهد بود و باید جهان متوجه آینده آفغانستان باشد.

شورای عالی مقاومت در اعلامیه‌ شان گفته‌اند که جهان باید این را بداند که ط‌البان هیچ‌گونه به ارزش‌های اسلامی، انسانی و اصل‌های بین‌المللی و معیار‌های حقوق بشری پابند نیستند و از کشور‌های همسایه افغانستان خواسته‌اند که باید ط‌البان را متوجه مسوولیت‌ها و کارکرد‌های شان کنند.

هم‌چنان در اعلامیه‌ آمده است که جنگ راه حل نیست؛ اما جنگ نکردن به معنای سکوت دربرابر ط‌البان نخواهد بود.

شورای عالی مقاومت گفته است که این نهاد با ساختار ده کمیته‌ی فعالیت خواهد داشت و اشتراک کننده‌گان در این نشست را عبدالرشید دوستم، محمد محقق، عبدرب الرسول سیاف، عطا محمد نور، میررحمان رحمانی، محمدعلم ایزدیار، نماینده‌گان صلاح‌الدین ربانی، لطیف پدرام، پسر امیر اسماعیل خان، دین محمد جرأت، الماس زاهد، نماینده عبدالهادی ارغندیوال، حضرت علی، راحله دوستم، محمد یونس قانونی، احمد ضیا مسعود، عالیه یلماز، معصومه خاوری و شماری دیگر چهره‌های سیاسی افغانستان تشکیل می‌داد.

حکومت سرپرست ط‌البان در افغانستان تا کنون درباره این نشست و اعلامیه‌ اعضای شورای عالی مقاومت، واکنش نداشته‌اند؛ اما قبل از این حکومت جدید افغانستان کمیسیونی را ایجاد کرده تا بتوانند، شخصیت‌های سیاسی و اعضای دولت پیشین را دوباره به کشور فراخوانند.

مقالات مرتبط

جواب دهید

Back to top button