افغانستاناقتصاد

وزارت صنعت و تجارت حکومت سرپرست ط‌البان روی ۱۵ مورد با هیات پاکستانی که به کابل آمده بود به توافق رسیده‌اند!

آسواکانیوز(پنج‌شنبه/۳۰سرطان/۱۴۰۱): وزارت صنعت و تجارت حکومت سرپرست ط‌البان امروز پنج‌شنبه، ۳۰سرطان با نشر اعلامیه‌یی گفته است که رهبری این وزارت با هیات پاکستانی که رهبری آن‌را صالح محمد فاروقی، معین وزارت تجارت پاکستان به عهده داشته و به کابل آمده بودند، روی پانزده مورد برای پیشرفت مسایل تجاری میان دو کشور به یک توافق دست پیدا کرده‌اند.

در خبرنامه‌ای این وزارت آمده که دو طرف با جزئیات در موضوعات مشمول آجندا بحث های مفصلی داشتند و در نتیجه به توافقات ذیل دست یافتند:

1-هر دو طرف توافق نمودند که تردد آزاد لاری های باربری تجارتی دو جانبه فی مابین افغانستان و پاکستان در ماه اگست سال 2022 آغاز گردد.

2-راجع به تعیین زمان انتقالات کالاهای ترانزیتی هر دو کشور، از طرف پاکستان توافق صورت گرفت که پاکستان هیچ محدودیت زمانی بالای کالاهای که از مسیر پاکستان ترانزیت میگردد، وجود ندارد. افغانستان این زمان را از 5 به 8 روز افزایش داد.

3-جانب پاکستان گفت که موافقتنامۀ (اپتا 2010) را از طرف خویش الی امضای موافقتنامۀ جدید، تمدید کرده است. هر دو جانب توافق کردند که کار روی عملی شدن مواردی که از قبل در موافقتنامۀ تحت مذاکرۀ اپتای 2021 توافق صورت گرفته بود را آغاز نماید. این توافقات شامل انتقال کالاهای ترانزیتی تاجران افغان از کانتینر های بین المللی به محلی و فراهم نمودن تسهیلات مناسب در اسکن و بررسی کالاها میباشند.

4-در جریان مذاکرات جانب پاکستان اطمینان داد که هیچ نوع محدودیتی روی صادرات اموال افغانستان از تمام بنادر به شمول مسیر بندر واگه به کشور هندوستان و سایر کشورها وجود ندارد.

5-توافق صورت گرفت که روی اتصال منطقوی نشست سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و اوزبیکستان در زمان مناسب دایر گردد.

6-توافق صورت گرفت که نقاط عبوری تورخم و سپین بولدک به طور 24 ساعته در هفت روز هفته، به روی طی مراحل گمرکی اموال تجارتی و عبور و مرور لاری ها باز باشد.

7-جانب افغانستان توافق کرد که نقاط عبوری غلام خان و دند پتان را به طور 12 ساعت در هفت روز هفته، به روی طی مراحل گمرکی اموال و عبور و مرور لاری ها باز نگهداشته و حسب ضرورت ساعات کاری را بالا ببرد.

8-جانب پاکستان برای صادرات اموال سریع الفساد افغانستان، طی مراحل سریع را در نظرمیگیرد.

9-دو جانب توافق نمودند که در عبور و مرور لاری ها از نقاط عبوری، تعادل را در نظر میگیرند.

10-جانب پاکستان توافق کرد که پس از بررسی های دقیق و همه جانبه راجع به انتقال تاسیسات گمرکی و یا سایر پروسه ها که باعث تراکم میگردند، از نقاط عبور و مرور به نقاط ممکن دورتر اقدام می‌کند تا از تراکم بیشتر در آینده جلوگیری شود.

11-هر دو طرف توافق کردند که تسهیلات ویژه را برای تردد بیشتر لاری ها و اموال در تمام نقاط عبوری فراهم می نمایند.

12-هر دو جانب توافق کردند که ادارات گمرکی دو کشور در جلسۀ اختصاصی روی تبادلۀ اطلاعات گمرکی و هماهنگی بیشتر در سیستم های گمرکی بحث و تصامیم لازم اتخاذ می نماید.

13-هر دو جانب توافق کردند که سکتور خصوصی دو کشور روی میکانیزم واضح و مشخص برای تجارت بارتر مذاکرات خود را ادامه دهند.

14- دو جانب توافق نمودند که با ایجاد میکانیزم مشخص، تسهیلات لازم را در زمینۀ صدور ویزه برای اتباع دو کشور فراهم نمایند.

15-توافق صورت گرفت که در اخیر ماه اگست 2022، خدمات مسافربری بس رانی به شکل امتحانی و در ابتدا با استفاده از دو عراده بس مدرن و مجهز این خدمات از هردو جانب آغاز گردیده، پس از 15 روز، از هر طرف به 5 بس افزایش می یابد.

هردوجانب پس از یک ماه خدمات بس رانی را مورد بررسی همه جانبه قرارداده تا مشخص گردد که به چه تعداد بس از هر جانب نیاز است. قابل ذکر است که در این گفتگو ها نماینده های با صلاحیت ادارات ذیربط هر دو کشور اشتراک داشتند.

مقالات مرتبط

جواب دهید

Back to top button